Wist u dat ondernemers vaker een notariskantoor bezoeken dan gemiddeld? Dit komt omdat het voor ondernemers van groot belang is om bedrijfsmatige- en privézaken perfect op elkaar aan te laten sluiten. Een notaris regelt dit! Om die reden adviseren wij u om voor een notaris te kiezen die gespecialiseerd is in zowel familierecht, onroerend goedrecht én het ondernemingsrecht. In dat geval bent u bij Heuvelrug Notarissen op het juiste adres!
In 13 stappen naar een goede basis voor uw onderneming
Elke dag starten er honderden mensen een nieuwe onderneming. Dit zijn mensen die kansen zien in de huidige markt en daarop inspelen. Maar waar begint u? Daarom hebben we voor u een checklist opgesteld.
Stap 1: Een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Begin daarom met een ondernemingsplan. Dit is geen vereiste voor een onderneming. Maar wanneer u naar de bank gaat voor een lening, wordt deze wel gevraagd. Een ondernemingsplan bestaat uit onder andere:
- Uw persoonlijke gegevens
- Een omschrijving van uw plan
- Een marketingplan
- Een financieel plan
Start u een bedrijf met meerdere partners? Bedenk dan ook vooraf hoe u uit elkaar gaat.
Stap 2: Inschrijving bij Handelsregister
Voordat u naam gaat maken als ondernemer, moet u zich inschrijven bij het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel.
Stap 3: Creëer een eigen website
In meer dan negen van de tien situaties is een eigen website van groot belang. Op http://www.sidn.nl/ kunt u bekijken of de door u gewenste domeinnaam nog vrij is. Deze kunt u vervolgens door een daartoe bevoegde organisatie laten registreren: die vindt u onder de knop “Deelnemers” op de SIDN-site.
Stap 4: Regel uw aansprakelijkheid
Kiest u voor de rechtsvorm eenmanszaak en regelt u niets, dan bent u privé aansprakelijk voor schulden van uw bedrijf. Als u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, vallen de bezittingen en het vermogen van uw partner ook daaronder. Wilt u dit anders hebben? Stel dan huwelijkse voorwaarden op. Kiest u voor een ondernemingsvorm als de NV en BV, dan kunt u die risico’s beperken. Toch is het ook in dat geval belangrijk om uw huwelijkse voorwaarden goed te beoordelen. Wij adviseren u hierin graag.
Stap 5: Check de juiste vergunningen en diploma’s
Het is van groot belang dat u de juiste vergunningen heeft om uw onderneming echt te mogen uitoefenen. Denk bijvoorbeeld aan milieu- en bouwvergunningen. Of voor meer specifiekere branches aan vakspecifieke diploma’s. Bij vragen over de juiste vergunning kunt u contact opnemen met de Kamer van Koophandel.
Stap 6: Stel uw algemene voorwaarden op
Algemene voorwaarden zijn een stok achter de deur voor uw onderneming. Voordat u begint met ondernemen moet uw de algemene voorwaarden laten opstellen. In offertes en facturen verwijst u hiernaar. Met name op juridisch gebied zijn de algemene voorwaarden onmisbaar. In het geval van een geschil kunt u hierop terugvallen. Stuur ze altijd mee bij een opdracht of offerte.
Stap 7: Maak een risico-inventarisatie
Het is handig om te weten welke risico’s u loopt en hoe u deze het best kunt vermijden of de schade beperken. Bij risico’s kunt u denken aan het volgende:
- Ziektekosten
- Arbeidsongeschiktheid
- Aansprakelijkheid
- Ongevallen
Stap 8: Denk na over uw sociale zekerheid
Uw (toekomstig) personeel heeft sociale zekerheid. Dit houdt in dat zij een uitkering krijgen in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. U moet dit allemaal zelf regelen in uw eigen voorzieningen.
Stap 9: De belastingaangifte
Startende ondernemers moeten zich verplicht aanmelden bij de Belastingdienst. Op de site van de Belastingdienst kunt u de daarvoor bestaande formulieren invullen. Als eenmanszaak zal u worden ingeschreven als IB-ondernemer. Dan wordt uw winst- en verliesrekening van uw bedrijf meegenomen in uw privé-aangifte.
Stap 10: Belasting toegevoegde waarde (BTW)
Als zelfstandig bedrijf rekent u ook BTW over uw behaalde omzet. Wij adviseren u om te onderzoeken of u in aanmerking komt voor een kleine ondernemingsregeling. Dit houdt in dat u geen BTW hoeft of te dragen of wordt ontheven van diverse administratieve verplichtingen.
Stap 11: De administratie en boekhouding
U bent het aan de wet verplicht om een correcte en juiste boekhouding te voeren. Dit mag u zelf doen, maar ook uitbesteden aan een boekhouder. De Btw-aangifte en de jaarrekening worden opgesteld op basis van de administratie. Om dit goed te doen heeft u alle inkomende en uitgaande facturen nodig. Ook overige zaken als bankafschriften en Kvk-gegevens zijn hiervoor nodig.
Stap 12: Uw pensioenvoorzieningen
Wie in loondienst is, heeft meestal ook een pensioenregeling. Als ondernemer moet u zelf voor uw pensioen zorgen. Dat kunt u zelf doen, maar u kunt het ook uitbesteden. Bekijk goed welke pensioenvoorziening bij u past.
Stap 13: Denk na over de bedrijfscontinuïteit en het erfrecht rondom uw onderneming
Wellicht denkt u er nog helemaal niet over na, maar wat als u wilsonbekwaam wordt of vroeg komt te overlijden? Zaken over de voortgang van uw bedrijf kunt u regelen in een testament en levenstestament. Wij adviseren u hier graag over.
Wilt u meer weten over het starten van een onderneming?
Neem dan contact met ons op.
Contact opnemen